Hogyan készült?

Foltvarrás kézzel, vagy varrógéppel?

TŰ-TÖRTÉNELEM

Nagyon régen, az emberek nem tűket használtak, hanem külön szerszámot az anyag lukasztására, s ezen keresztül fűzték át a "cérnát", bőrszalagot, indából készített fonalat. Ezt a szerszámot ár-nak hívták. Ebben az időben a varrás igen fárasztó munka volt. 

Első "fejlesztésként az ár végét begörbítve, kampót alkotva tudták a lukasztót és befűzendőt összekapcsolni.  Majd következő lépésként a tűnek már foka is lett, így a cérna már nehezebben csúszott ki belőle. Első időben a tűk csontokból készültek, azonban az idő előrehaladtával az eszköz anyaga megváltozott. A csontot felváltotta a bronz, majd később a vas.  Napjainkra pedig főként acél a tű alapanyaga, mellyel sokkal finomabb öltések készülhetnek s tartósabbnak is bizonyul, mint elődei.

A kézi varráshoz használt eszközön túl, óriási lendületet adott a varrásnak a varrógépek megjelenése s későbbi fejlődése is.  Jóval egyszerűbbé vált a kemény munka, amit a varrás jelentett. A varrógép manapság sok háztartásnak része, s sokan ezt foltvarrásra is használjuk.  Azt hiszem a modern patchwork szinte elképzelhetetlen lenne varrógépek nélkül.



KÉZZEL SZEBB?

Régebben, a folt-történelem első időszakában (amely egyenlőre nagyobb történelmi időszakot takar, mint a későbbi fejlett idők) csakis kézzel készültek a foltvarrott takarók, eszközök, kiegészítők.  A pontos kézi munkát, az íves tűzések aprólékosságát véleményem szerint egyetlen modern gép sem képes teljes egészében reprodukálni.



A kézi munka során lehetséges hogy csak a tűzés részét, vagy a teljes, textilek összevarrását is kézzel készítsük el.  A munka bizonyára aprólékosabb és hosszabb ideig tart ezzel a módszerrel, azonban a kézi munka öröme és a varró büszkesége véleményem szerint kárpótol mindezért.



Vannak azonban kifejezetten olyan technikák, ahol nem is igazán lehet varrógéppel készíteni a mintát, hiszen az sokkal macerásabb lenne.  Egyik ilyen a hatszögek összeillesztéséből kialakuló minták, a hexagonok varrása.  A legtöbb íves mintát is érdemes inkább kézi varrással készíteni.

A gépi varrás után is lehetőség van arra, hogy a tűzést már kézzel tegyük meg, kiemelve ezzel is a kézimunka-jelleget.



Vannak olyan minták, amelyekre kézzel hímzünk alakokat, virágokat, feliratokat egy-egy blokknyi területre, ezeket a mintákat is kézzel szoktuk a textilre varrni.



A VARRÓGÉP ELŐNYEI

bizonyosan sokkal értékesebb egy-egy kézzel készített foltvarrás, mint a géppel varrt változatok, azonban sokszor választjuk a varrógépet, mint eszközt a textilek elkészítésére. Ugyanis így sokkal gyorsabban készül el egy-egy munka, amivel sikerélményhez jutunk rövid időn belül.



Az egyenes varrásokat és illesztéseket akár egy-egy gyorsvarrás-technikával is készíthetjük, megkímélve magunkat ez apró darabok egyesével történő összevarrásától.



A foltvarrás előlapjának elkészülte utána  tűzéseket is készíthetjük géppel.  Ez az egyenes varrások mentén nagyon egyszerű, de megfelelő talppal a hajlított varrások is megoldhatóak. (Programozható varrógéppel pedig maguktól is szinte elkészülnek.)



A varrógép öltés-változatait kihasználva hangsúlyosabbá is tehetünk egy-egy textil-illesztést.

Te melyik módszert kedveled inkább? Írd meg a hozzászólások között!

.

A foltmunkák varrása mellett a patchwork elkészítés során gyakran találkozol majd a vasalóval.  A következő cikkben erről lesz szó.



A foltvarrás alapok további cikkei:

- A foltvarrás története dióhéjban
- A foltvarráshoz szükséges alapanyagok
- A foltvarrásnál használható kiegészítő alapanyagok
- Elengedhetetlen foltvarró eszközök
- Kiegészítő (extra) foltvarró eszközök
- A foltvarrás előkészületei
- Foltvarrás kézzel, vagy géppel
- Az elkerülhetetlen vasalás
- Foltvarrás blokkok
- A blokkok összeillesztése
- A foltmunka keretezése
- Hátlap, bélés, tűzés
- Mire figyelj a tárolásnál, szállításnál
- A foltvarrás kombinálása hímzéssel

Szólj hozzá

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

Üzenete moderátori jóváhagyás után jelenik meg az üzenőfalon. Köszönjük türelmét!

Kézimunka hírlevél

Értesülj a legfrisebb tartalmakról első kézből