Hogyan készült?

Keresztszemes alapok 5 – A keresztszemes minta leolvasása

Amikor egy keresztszemes mintát fogsz a kezedbe, egy négyzetrácsos papírral szembesülsz, amin vagy különféle jelekkel, vagy eltérő színekkel jelölik a hímzés színeit.  Első ránézésre a jelekkel rajzolt minta akár ijesztő is lehet, hiszen nem feltétlenül rajzolódik ki belőle a várt minta.  A színekkel jelölt kicsit egyszerűbb, bár ha sok az árnyalat, nehéz őket megkülönböztetni. (Én jobban szeretem a fekete-fehér verziót.)

Minden feltüntetett jelöléshez tartozik azonban egy színkód és egy öltés-típus, amit a mintaíven jelölni szoktak. Ugyanitt jelzik azt is, hogy az adott öltést hány szál fonallal kell hímezned majd.

De lássuk inkább egy példán keresztül.  Az alábbi mintán egy virágocska leszámolható rajza látható.  Igyekeztem belesűríteni több öltés-típust, hogy be tudjam mutatni rajta a jelöléseket.

A minta mellett látható kis ábrák jelzik, melyik jel milyen öltést takar, hány szállal kell azt hímezni, és melyik színárnyalattal. Ugyanazt a zöld színt ebben az esetben két jel is jelöli, de míg az egyik esetben keresztszemet, a másik esetben félkeresztet kell hímezni ugyanazzal a színnel, ugyanazon szálvastagsággal.  Kontúröltést ebben az esetben csupán a virág szárához kell használni.

A fenti minta hímzése után egy ilyen virágot fogsz kapni:



Ez a virágocska csupán egy egyszerű minta, ettől sokkal több színt is tartalmazhat egy-egy keresztszemes leírás.  Ha mégsem ezen a mintán próbálod ki a keresztszemes minták leolvasását, mindenképpen érdemes elsőre egy egyszerű, nem túl sok színt tartalmazó mintával kezdeni.   Az az igazság, hogy az én első aprócska mintám után egyből egy nagyobb képbe fogtam, amivel aztán közdöttem hónapokig, mire készen lett.  De ma már büszkén mutogatom a szebbnél szebb nagy - és kisebb - képeimet.

Amire még az első minta választásakor ügyelj, hogy ne legyen benne túl sok öltés-típus.  Hidd el, sima keresztszemekkel  és félkeresztekkel is nagyon szépeket lehet alkotni.

.

ÖLTÉSEK NEVEI ANGOLUL

Mivel a Magyarországon kapható keresztszemes egységcsomagok többségében nincs magyar fordítás, itt tartom célszerűnek egy mini-szótár megosztását veled az alap-öltések neveivel, s azok magyar megfelelőivel:

cross stitch - keresztöltés
half (cross) stitch - félkereszt öltés
backstitch - szálöltés
frenck knot - francia csomó


.

A keresztszemes alapok utolsó része már csak hab a tortán, amikor is megismerheted, hogyan párosítsd a fonalak számát az anyag luksűrűségével. Íme >>>



A Keresztszemes alapok további cikkei:

- A keresztszemes hímzés alapöltései
- A hímzés kezdete és vége (hogyan fogj hozzá, hogyan fejezd be a hímzést)
- Alapanyagok
- Hasznos eszközök: tű, olló, ráma
- A keresztszemes minta leolvasása
- Fonalvastagság kiválasztása az egyes alapanyagokhoz

Keresztszemes cikkek haladóknak

- Kongré vagy vászon? - milyen alapanyagot válassz a hímzéshez
- Gyöngyöm-gyöngyöm - a hímzés dekorációja gyöngyökkel
- Szőrözzünk! - kisállatok bundájának nagy talánya
- Keretbe foglalva - hogyan válassz keretet?

 

Szólj hozzá

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

Üzenete moderátori jóváhagyás után jelenik meg az üzenőfalon. Köszönjük türelmét!

Kézimunka hírlevél

Értesülj a legfrisebb tartalmakról első kézből