Hogyan készült?

Kongré vagy vászon? – milyen alapanyagot válassz a hímzéshez

Sokszor kérdezitek tőlem, melyik a kedvenc alapanyagom, melyikre jó hímezni...  Most megpróbálom összehasonlítani a két legnépszerűbb textilt, a kongrét és a hímzővásznat - legyen ez utóbbi pamut, vagy lenes.

Ha kezdő keresztszemező vagy, a legegyszerűbb kongréra hímezni az öltéseket.  Az első darabokhoz válassz minél kisebb HPI (azaz hole per inch - lukak száma inchenként) értékű textilt. Azért ne ess túlzásokba, a 6-8 HPI-s textilt inkább kicsi gyerekeknek tervezik. :)  Az első kézimunka elkészültekor jó, ha sikerélményed van és nem nagyon apró szemekből áll össze az általában önmagában sem túl nagy minta.



Kongré alapra a későbbiekben is nagyon szépen lehet a kersztszemeket, félszemeket és a kontúröltéseket is hímezni, s valószínűleg a francia csomó sem okoz majd problémát.  Azonban ha negyed, vagy háromnegyed kereszteket kell készítened, meggyűlhet a bajod a szem közepébe öltéssel.  Ha egyre több ilyen mintával találkozol, érdemes fontolóra venni a hímzővászon használatát.

Hímzővászon esetében is találsz kisebb, illetve nagyobb HPI számmal ellátott textileket, azonban itt az öltött szemek száma a HPI szám fele lesz, hiszen ennél a típusnál minden második lukba öltünk.  A 32 HPI vászon a 16 HPI számú kongréval azonos szemsűrűségű mintát eredményez.



Véleményem szerint a hímzővászonra hímzett minták finomabbak lesznek, a félszemek sokkal inkább kezelhetőek és egyenletesebbek.  Abban az esetben, ha a minta sok-sok aprólékos kontúrmunkát igényel, a vásznakon könnyebben tudod az egyenes öltéseket irányítani.

A pamut vásznak mellett hímezhetsz len alapú vásznakra is, azonban ezek esetében a vászon kicsit egyenetlenebb, ami természetes, natúr hatást kelthet. Nem minden minta mutat jól ezeken az alapanyagokon. Ha kihívásokat keresel, hímezz lenes vászonra len alapú fonalakkal. Az eredmény megfelelő minta esetén nagyon szép, a kivitelezés viszont kihívásokkal van tele. :)  A lenes vászonra való hímzést kifejezetten haladóknak ajánlom, hiszen itt az egyenetlen szálakkal is fel kell venni a versenyt.

Ezen a fotón ugyanazt a mintát látod hímezve rózsaszín kongré és fehér hímzővászon alapra: Neked melyik tetszik jobban?



Kérlek írd meg, ha még a két anyag közötti eltérésekkel kapcsolatban kíváncsi vagy valamire!

...............

Kíváncsi vagy, hogyan dobhatod fel a hímzésedet gyöngyökkel? Mi a titka a gyöngyhímzésnek, s mire kell ügyelni?

A következő cikkben ezekre a kérdésekre keresem a válaszokat. >>>



A Keresztszemes alapok további cikkei:

- A keresztszemes hímzés alapöltései
- A hímzés kezdete és vége (hogyan fogj hozzá, hogyan fejezd be a hímzést)
- Alapanyagok
- Hasznos eszközök: tű, olló, ráma
- A keresztszemes minta leolvasása
- Fonalvastagság kiválasztása az egyes alapanyagokhoz

Keresztszemes cikkek haladóknak

- Kongré vagy vászon? - milyen alapanyagot válassz a hímzéshez
- Gyöngyöm-gyöngyöm - a hímzés dekorációja gyöngyökkel
- Szőrözzünk! - kisállatok bundájának nagy talánya
- Keretbe foglalva - hogyan válassz keretet?

 

Szólj hozzá

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

Üzenete moderátori jóváhagyás után jelenik meg az üzenőfalon. Köszönjük türelmét!

Kézimunka hírlevél

Értesülj a legfrisebb tartalmakról első kézből