Hogyan készült?

Szőrözzünk! – kisállatok bundájának nagy talánya

Biztosan Te is észrevetted már, hogy egy-egy keresztszemes esetében - főként ha azon sok a kontúr-öltés - mennyire megváltozik a kép az utolsó öltések hímzésével.  Azonban a legtöbben, amikor meglátják például egy Tatty Teddy maci mintáján a rengeteg kontúröltést, inkább falra másznának, mintsem a hímzésbe fogjanak.





De nem kell, hogy Te is óvakodj ezektől a szőröktől. Az alábbiakban adok néhány olyan ötletet, amelyek nálam beváltak a kontúrok készítésekor. Remélem, neked is segít majd egy-egy ötlet.

Egyszerűbb a dolgunk akkor, amikor a kontúrok egyenes vonalban haladnak egy-egy szín mentén.  Ilyenkor csak a színek széleit kell követni...

Nehezebb viszont a kontúrozás azokban az esetekben, amikor a vonalak nem egybefüggőek, vagy a minta keresztszemeinek színei nagyon hasonlóak.  Tipikusan ez a helyzet a Me-To-You macik, vagy a Popcorn mackók esetében. Persze a szőrök esetében még a vonalak iránya sem egyforma, így sokszor szemrontó a hímzés. Tovább nehezíti az alkotást, hogy ezek az öltések sokszor indulnak vagy végződnek egy-egy szem közepétől, ahová nehezebb a tűt irányítani.

Az első dolog, amit a hímzés megkönnyítése érdekében tenni szoktam, hogy nem kongréra, hanem hímzővászonra hímzem ezeket a képeket. A szemek közepéből induló (vagy oda tartó) öltéseket ugyanis sokkal könnyebb így a megfelelő helyre irányítani, nem kell a kongré anyagával hadakozni.

A második dolog, ami sokat segít, ha a kontúrozás mintáját külön is megkapom a keresztszemeset tartalmazó minta mellé.  Ha mégsem különíti el a gyártó (pl. a Me-To-Yo macik esetében két ívet adnak a csomagban) azokat, szoktam készíteni egy másolatot, ahol csak a kontúrokra tudok figyelni.   Az elkülönített minta egyébként a keresztszemesek hímzésénél is hasznos, mert a kontúrvonalak sok esetben takarhatják a keresztszemesek jeleit.

Nagyon fontos, hogy a kontúröltések hímzése előtt minden más öltéstípus elkészüljön, hiszen így könnyebb viszonyítani, hová is kell ölteni.  Ráadásul bosszantó lehet, ha egy-egy kimaradt keresztszemet a már elkészült kontúröltés alá kell utólag becsempészni.

Végül azt tanácsolom, hogy a keresztszemeshez használt tompa tű helyett ezekben az esetekben használj hegyes végű tűt, amellyel sokkalta könnyeben tudod a fonalat a megfelelő helyre irányítani.



Ha már megfelelően látom a mintát, hegyes tű van a kezemben és az összes többi öltés készen van, nincs más hátra, mint a kontúrvonal egyik jól meghatározható helyéről kiindulva körbe-öltögessek a mintán.  A kontúrozás folyamán öltésenként viszonyítom a már kész vonalakat a többi keresztszemhez és a következő vonalat az előző öltéshez képet célzom. Próbálok minden esetben egy irányba ölteni, hogy ha még át is látszik a hátoldalon vezetett szál, legalább az öltésekkel hasonló irányba mutasson.

Tapasztalataim szerint könnyebb a minta közepétől indulva kifelé haladva hímezni, de van, akinek előbb a körvonalak elkészítése a jobb módszer. Persze a szinte egyforma árnyalatú belső szemekkel nekem is meggyűlik néha a bajom, itt csak a pontos számolás és koncentráció segít.  Sokszor az is jó, ha van egy biztos támpont, pl. a szem, vagy az orr elütő színei.



Neked van valamilyen módszered a szálöltések hímzésére?  Szereted őket hímezni és látni, ahogy a minta életre kel?  Mit teszel akkor, ha a szálöltések szálszámai gyakran váltakoznak (egyszer egy szállal, máskor duplával kell hímezni)?  Kontúrozás során a nagyobb szakaszokat egy öltéssel, vagy több öltéssel oldod meg?

Szólj hozzá, várom a véleményedet, ötleteidet, tapasztalataidat!

Elkészült a műved és nem tudod hogyan keretezd be?  Mutatok néhány alternatív megoldást >>>



A Keresztszemes alapok további cikkei:

- A keresztszemes hímzés alapöltései
- A hímzés kezdete és vége (hogyan fogj hozzá, hogyan fejezd be a hímzést)
- Alapanyagok
- Hasznos eszközök: tű, olló, ráma
- A keresztszemes minta leolvasása
- Fonalvastagság kiválasztása az egyes alapanyagokhoz

Keresztszemes cikkek haladóknak

- Kongré vagy vászon? - milyen alapanyagot válassz a hímzéshez
- Gyöngyöm-gyöngyöm - a hímzés dekorációja gyöngyökkel
- Szőrözzünk! - kisállatok bundájának nagy talánya
- Keretbe foglalva - hogyan válassz keretet?

 

Szólj hozzá

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

Üzenete moderátori jóváhagyás után jelenik meg az üzenőfalon. Köszönjük türelmét!

Kézimunka hírlevél

Értesülj a legfrisebb tartalmakról első kézből